8 steg till att skapa ett framgångsrikt digitalt event
Bla, bla, bla… Snark! Finns det något tråkigare än tråkiga, digitala event? Det är när deltagarna väljer att stänga av datorn eller ofrivilligt somnar framför skärmen, som man kan konstatera att det kanske inte riktigt gick som det var tänkt. Men vad då, hur svårt kan det vara att fixa ett digitalt event? Det är väl bara att koppla upp datorn och börja sända? Kanske? Det är ju det som är så smidigt med just digitala event – att det går ”att sända från vart som helst ifrån!” Sant, men utan en plan med tydlig planering där kreativiteten flödar, uteblir nog den effekt som önskas. Därför kommer här några ovärderliga tips som förhoppningsvis hjälper till att skapa framgångsrika, digitala event med icke sovande deltagare.
1. LÅT KREATIVITETEN FLÖDA
Vår varmaste rekommendation är att starta er digitala eventplanering med en idésprutande, kreativ sittning. Målet är att arbeta fram inslag som ger det lilla extra till deltagarna. Det kan vara allt från att bjuda med en hemlig gästföreläsare – som förstärker ert innehåll med sin egen historia och upplevelse – till att skicka ut material i förväg som involverar deltagaren på ett eller annat sätt. Det viktigaste är att låta kreativiteten flöda och att idéerna får ta plats. Se sedan till att plocka ner det ni vill ta med och förverkliga det i eventet.
2. PLANERA ALLT I MINSTA DETALJ
För att lyckas med ett digitalt event, oavsett om det är en föreläsning, utbildning, event eller show, så är planeringen avgörande för resultatet. Se till att upprätta en projektplan med en tidsaxel, där deadlines, uppgifter och vem som ansvarar för vad specificeras. Det är även här delar från den kreativa sittningen blir till verklighet. När allt är färdigplanerat och det är dags för inbjudningarna kan ni smidigt använda SajnUps bokningssystem för att skapa biljetter och ta emot anmälningar.
3. VARIERA LIVE MED FÖRINSPELAT MATERIAL
Att variera livesändningen med förinspelat material är att föredra, då visst innehåll kräver annat format än själva livesändningen. Därför är det viktigt att under planeringsstadiet bestämma vilka delar som ska spelas in i förväg och vilka som ska vara live. Att blanda live och förinspelat är ett vinnande koncept!
4. INVOLVERA FLER SINNEN HOS DELTAGARNA UNDER DEN DIGITALA UPPLEVELSEN
Föreställ er ett digitalt matevent där föreläsaren berättar om olika maträtter, recept och råvaror. Vilken skillnad tror ni det blir för deltagaren om man innan föreläsningen skickat ut smakprover som sedan testas tillsammans under eventet? Vilka möjligheter har ni under ert digitala event att koppla på lukt, känsel och smak utöver syn och hörsel? Snacka om att ge eventet ytterligare en dimension.
5. HÅLL I TIDEN
Med det menar vi att ni måste se till att hålla nere tiden. En endagarskurs kanske får bli en timmeskurs istället. Det är tröttsamt att sitta still framför datorn, även om ni har stor variation med delaktighet. ”Kill your darlings” och använd bara det ni verkligen vill förmedla ut.
6. MODERATOR
Se till att personen som håller i taktpinnen vet vad hen sysslar med. Det är superviktigt att moderatorn driver eventet framåt och fångar upp eventuella spontana reaktioner som höjer och tillför mervärde till eventet.
7. TEKNIKER
”Jag kommer inte in”, ”jag hör inte”, ”jag ser inte”, ”varför funkar inte min kamera”? Så många tekniska frågor som kan uppstå vid ett digitalt event som inte moderatorn varken har vare sig tid eller möjlighet att svara på eller lösa. Därför är en tekniker oerhört viktig att ha på plats vid ett digitalt event. Det blir teknikerns uppgift att hjälpa till med dessa frågor och att hjälpa deltagarna med deras tekniska utmaningar. Viktigt, viktigt, viktigt!
8. UPPFÖLJNING
En generalisering skulle vara att påstå att de flesta är dåliga på att genomföra uppföljningar av sitt event, samt att de uppföljningar som görs ofta består av en enkät eller liknande. Håller ni med? Oavsett så är det ”boring” tycker vi! Varför inte ringa upp, skicka ett tackkort eller genomföra en annan upplevelse som gör att deltagarna känner sig uppskattade och sedda. Missa inte denna viktiga del i er kreativa sittning!
Lycka till med ert digitala event och tipsa oss gärna om ni har fler smarta idéer som vi missat att ta upp här.
No-shows utgör varje evenemangsarrangörs mardröm eftersom själva kärnan i ett framgångsrikt evenemang är att attrahera och behålla så många deltagare som möjligt.
Oavsett om du är en erfaren eventplanerare eller ”ny i gamet”, så kommer du upptäcka att det är mycket planering, fix och trix som ligger bakom ett lyckat event. Att dessutom ta fram biljetter, ta betalt och hålla koll på anmälningarna kan kännas utmanande och svårt att fixa på egen hand. SajnUp är ett smidigt bokningssystem som löser framtagning av biljetter, betalningar och anmälningar till eventet.
Det är mycket att tänka på när man ska planera inför ett event. Därför har vi sammanställt en checklista med de punkter som kan vara bra att gå igenom för att vara väl förbered inför eventet. Lycka till med planeringen och ge järnet!